• Reklamation & Retur


Reklamation & Retur


Konsumentköplagen gäller hos oss

Läs här om din rätt som konsument. Konsumentköplagen

Vi reserverar oss ifrån uppenbara felskrivningar på hemsidan som i vissa fall kan uppstå av tekniska anledningar. Vi strävar alltid att upprätthålla en så detaljerad och uppdaterad information om de produkter som presenteras på webbplatsen
Är varan felaktig, kontakta oss. Varan byts ut.
Om du ångrar ditt köp betalar du returporto.
Kontakta alltid oss innan du returnerar en vara!
Pyzzlix Pyssel & Pynt löser inte ut postförskott.

Varan (i förekommande fall i obruten originalförpackning) ska förpackas så att den ej skadas i transporten.
Returförsändelsen ska vara försedd med uppgift om avsändare.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer. Dessa köp- och leveransvillkor styrs av svensk rätt samt uppfyller Svensk Distanshandels Branschregler.

Adressera försändelsen till:

Pyzzlix Pyssel & Pynt
Brunnsvägen 27
261 93 Saxtorp



Ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller ej vid specialbeställda varor). Observera att originalförpackningen ska vara obruten. Produkten som returneras ska vara oanvänd, i säljbart skick och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning med samtliga etiketter kvar. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, se: www.konsumentverket.se 

Kunden har rätt att returnera en order om kunden inte är nöjd. Detta skall ske inom 14 dagar från att kunden mottagit ordern. En så kallad ångerrätt. Skickas ordern efter 14 dagar har passerat debiters kunden en extra avgift på merkostnaden.

Följande gäller vid ångerrätt:

  • Varan får inte vara skadad och inga tecken på användning får framkomma.
  • Skickar du tillbaka varan så förpacka varan väl så den klarar Postens eller annat fraktbolags hantering.
  • Orginalmärkning och orginalförpackningen skall returneras i ursprungsskick.
  • Tejpa eller klistra inte på eller orginalförpackningen som kan finnas runt en vara som t ex en stansmaskin.
  • Skicka tillbaka varan inom 14 dagar.
Uppfyller du inte ovanstående krav så kommer ni debiteras för merkostnader som har uppstått för
Pyzzlix Pyssel & Pynt.

Du som kund står själv för fraktkostnaden som uppstår vid åberopande av ångerrätt. Det är du som kund som är ansvarig för att returen kommer tillbaka till Pyzzlix Pyssel & Pynt. 

Gör så här för att returnera en vara till Pyzzlix Pyssel & Pynt

  • Kontakta oss via mail info@pyzzlix.se
  • Berätta varför du returnerar en vara till oss på mailet
  • Skicka även med en förklaring i returpaketet som du skickar.
  • Sätt fast returfraktsedeln på emballaget (inte direkt på originalförpackningen).
  • Åk till ett utlämningsställe och skicka tillbaka paketet till oss så ska vi ordna allt så fort vi kan.
  • Spara alltid returkvittot du får på utlämningsstället.
  • Avdrag för returfrakten står vi för om Pyzzlix Pyssel & Pynt är ansvariga för t ex utskick av fel vara i ordern.
  • Vi gör detta när vi har mottagit och godkänt returen.

Pyzzlix Pyssel & Pynt löser inte ut returpaket som skickats som postförskott eller rekommenderat brev.


Har du beställt via faktura hos Payson?

Det är ditt ansvar att betala in fakturan i rätt tid även om du skickar en order i retur. Har du beställt varor från oss på faktura och vill returnera ordern så ska du kontakta Payson på telefonnummer 08-470 94 00 eller via deras kontaktformulär account.payson.se/contact/contact

Returnerar du hela ordern betalar du bara för frakten tillbaka. Returnerar du bara en del av ordern får du dra av för varuvärdet på det du skickar tillbaka och sedan får du lägga till för kostnaden som uppstår för returfrakten.

Har du betalt med kort?

Återbetalning gör vi till samma konto som du betalade med. Summan för returfrakten står du för.
Tänk på att det kan gå några dagar innan pengarna syns på ditt konto.

Har du inte hämtat ut paketet räknas inte det som ångerrätt.


Reklamation

Upptäcker du en skada på din order eller att ordern innehåller felaktiga varor ber vi dig kontakta oss snarast möjligt på info@pyzzlix.se eller ringer oss på 070-3620100. Om du anmäler fel på ordern efter 14 dagar kan vi inte ansvara för att du får full returrätt.

Gör så här för att reklamera en order till Pyzzlix Pyssel & Pynt

  • Skicka ett mail till oss med information om varför du reklamerar ordern och namn, adress och ordernummer på ordern.
  • Berätta vilken vara i ordern som är skadad eller felaktig.
  • Hur det är skadat eller felaktigt.
  • Skicka gärna med ett foto på varan som är skadad eller felaktig.
När du skickat informationen till oss så bedömer vi reklamationen och därefter tar beslut om en återbetalning eller utskick av ny vara.


Om du ska få en fraktfri retur så be oss om en retursedel så skickar vi en sådan till dig ett mail.
Transportskadade varor ersätts om möjligt med ny produkt. Kan vi inte skicka en likadan vara som vid beställning så erbjuder vi en ersättningsvara eller full återbetalning där frakt ingår.


Har du betalt med faktura?

Betala din faktura fast att du inte fått full ersättning ännu för att slippa merkostnader från Payson. Tyvärr kan proccesen med reklamation ta längre tid än vad din förfallodag på fakturan säger. Vi försöker alltid förkorta proccesen för reklamation men kan aldrig veta om reklamationen tar längre tid än vad fakturan säger är sista betalningsdag. När vi har godkänt reklamationen betalar vi tillbaka hela beloppet till dig.


Skador på paket och ej uthämtade paket.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet och skadan är av den art att den kan hänföras till Postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med Posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 250 kr genom Payson för vårt arbete med hantering av varorna.


Färg

Vi kan inte garantera att de färger som visas på webbplatsen exakt återger hur färgerna av produkterna är i verkligheten. Färgerna beror på inställningarna i din dator och bildskärm. I vissa fall kan det skilja en aning i färgtoner på de bilder som presenteras på webbplatsen i jämnförelse med den faktiska produkten. Detta kan bero på ett antal faktorer så som tillexempel din skärms ljusinställning eller din webbläsaren inställningar. All bildinformation ska därför ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.